Podcast Mysterieus België

Hubert Lampo's "Kasper in de Onderwereld"


Hubert Lampo is een auteur die heel wat fictie, non-fictie en faction heeft geschreven met Mysterieus België als onderwerp - en in een paar boeken trouwens ook heel uitdrukkelijk rond een Flandria Fantastica. Voor mij is het werk van Hubert Lampo dan ook een blijvende inspiratiebron. Zo heb ik net de laatste hand gelegd aan een nieuwe historische thriller over "de engelen van Mons", een thema dat mij al sinds mijn jeugd fascineert, waarrond ik eerder al een boek schreef... en waarvan ik voor het eerst hoorde in De Zwanen van Stonehenge, het "leesboek" over het magisch-realistisch. In dit boek wijdt Lampo een heel hoofdstuk aan Arthur Machen, de auteur van misschien wel de grootste mythe van de Eerste Wereldoorlog.



In Filmhuis Klappei wordt nu op 20 september om 20.15 uur de gereviseerde versie van de film Kasper in de onderwereld vertoond,  van Jef van der Heyden, naar de gelijknamige roman van Hubert Lampo. Filmhuis Klappei vindt u in de Klappeistraat 2 in Antwerpen. De bioscoop, actief sinds 2005, is gevestigd in het voormalige politiebureau. De toegang bedraagt 5 euro en na de voorstelling zal de vernieuwde dvd gepresenteerd worden.

Ik maak van de gelegenheid graag gebruik om u iets moois mee te geven dat ik vond op YouTube. De komst van Joachim Stiller - de meest succesvolle en misschien ook wel beste roman van Lampo - was ook een project van de Fotoacademie Amsterdam. Voor dit werkstuk bivakkeerden de studenten een weekend in Antwerpen, waar de roman zich afspeelt. Bij fragmenten tekst uit het boek werden foto's gemaakt, die vervolgens tot een film werden gemonteerd.



  


Reacties

Muzikaal Moordspel Podcast in Mysterieus België

Luisterboeken Podcast

Populaire posts van deze blog

Over een DNA onderzoek op het bloed van koning Albert I in Marche-les-Dames... en wat het (niet) verklaart

Antwerpen: Brabo en Antigoon

Ligneuville: Monsieur et Madame Hawarden

Sint-Pieters Rode: Het Spookkasteel van Horst

De mysterieuze dood van Prins Boudewijn van België in 1891

Stad X - Stadsspel, Fotozoektocht, Quiz

Figy.be - Belgische Sagen, Mythen & Legenden

Urban Legends in Mysterieus België

Mechelen: De Geschiedenis van Opsinjoorke

05. De moord op koning Albert